måndag 6 februari 2017

Ring Ring 2


Fuffens. Ja, bygger man en Kuliss så får man nog anse att man sysslar med fuffens. Det är lite som att tala osanning, en lögn måste följas upp med ytterligare en. Rutorna i kiosken ligger ju innanför vägglivet och det finns alltså ingen gummilist runt dororna. Därför måste jag måla dit en fusklist för att få rätt utseende. Första steget blir att fräsa "fönsterkanten" med en halvrund fräs. Om stålis ska byta om i lungn och ro måste det finnas en dörr, det blir nästa uppdrag i snickarverkstaden.

En överhandsfräs är en fantastiskt trevlig maskin som underlättar för den lille hobbysnickaren att uppnå fina resultat. 


Fönsterpanelerna har fått en rund fin kant.


Jag citerar Tommy Nilsson: Öppna din dörr. Dörren har samma fönsterhål som sidostyckena men här måste jag faktiskt sätta in ett fönster.


Snickartvingar kan man aldrig ha för många av.


Dörren ät tillverkad av två delar, därför vill jag styva upp den med en innerspegel. Snyggt och styvt och en möjlighet att låsa glaset i läge.


Nästan klart. Nu måste jag bara fixa en plexiskiva med måtten 655 X 750 innan man kan limma och skruva ihop dörra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar