söndag 22 januari 2017

Projekt Caffe Latte Episod 13

Jag önskar mig inget annat än att få umgås med mina lekkamrater, jag är så fantastiskt priviligierad. Hur skulle man göra om man inte hade sina polare? Den senaste tiden har jag fått hjälp med både material och glada tillrop. Inspirationen som varit på topp en längre tid var nu på nedgång. Trots detta faktum gav jag mig på ett alternativ till plastkåpan som täcker utrymmet över motorn och mellan ramskenorna. Ramkåpan går dessutom upp på tanken. Jag har ju som bekant ingen originaltanken kvar och dessutom är det en massa ramrör i vägen. Ett stort problem när man toktrimmar är kylningen, därför är en luftigare lösning också att föredra.  Plastkåpan går alltså omöjligt dit och passar dessutom inte alls, vad göra? jo, bygga en egen customplåt med bra luftgenomströmning. Det är nu det där med polare kommer in. Hur jag än letade i mina gömmor så hade jag ingen lämplig plåt och det var givetvis lördag. Nu när jag äntligen fått lite fart igen så finns det ingen liten plåtslamsa att tillgå så långt ögat når!
Desperat ringer jag min kompis Flätan, åker hem till honom och han skakar fram tidernas ballaste aluplåt som tillverkats, en durkplåt i miniformat, jag svimmar! Helgen är räddad, och det är inte första gången Stefan levererar det riktigt udda prylarna! Vad skulle jag göra om jag inte hade mina lekkamrater?

Plastkåpan som inte passar på min bastard.





Under skogen av rör ska något som döljer motorn byggas samtidigt som luftströmmen inte skall hindras.  Första steget är som vanligt en bit flingpaket som fått sätta livet till.


Flingpaketen och Superplåten.


I papp gör man kvickt ett par lufthål, men inte lika kvickt i plåten.


Brum brum i fräsmaskinen och jag har vips ett antal halvrunda hörn.


En bra början med 8 fina hörnor.


Efter "lite" kapning och filning är lufthålen klara.


Påminner lite om varandra?


Nu gäller det att hitta rätta knycken farbror Melker.


Hittade ett fint alugaller på Biltema. Produkten är egentligen tänkt att ha som dekoration i fronten på en riskokare. När jag nu tagit det jag behöver finns det material till 12 café racers till, någon som är spekulant?


Måste säga att jag trots vikande inspiration är rätt nöjd med slutresultatet. 


Ett fäste tillverkat för fastsättningen i bakkant.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar