söndag 11 december 2016

Rätt ner i Hydro-träsket.

Efter att blivit med en klassisk Galosch hittade jag föreningen RBF / Classic Race Boat Club på nätet.
Gubbarna där, för det visade sig bestå av mogna grabbar kring sjutio tog emot mig med öppna armar och bjöd in mig till ett evenemang i Arboga trakten. Classic Hydro gänget hade blivit inbjuden att köra racerbåt under Jäderbruksdagarna, i brukets vattenmagasin / kraftverksdamm. Jag fick en fantastisk dag bland underbara gamla racerbåtar, och utan att ha åkt en meter så har jag fastnat ohjälpligt i Classic Hydro träsket.

Nybyggd tävlingstofla med Volvo inombordare.


Ett gäng galoscher i väntan på att lastas av inför dagens två uppvisningsheat.


En hel del av grejen, i alla fall för mig är att uppleva en tävlingsdepå innan tävling.


Även "korkbältet" är veteran.


Yamato med munkorg, allt för att inte skada sig på den knivvassa gräddvispen.


Dessa män och deras fantastiska maskiner.


Föredetta ordförande Kent Jonson och innehavare av ett racerbåtsmuseum tog med sig denna Amerikanska Cob från 1960 med en legendarisk König ZA på akterspegeln.


Inför start. Många av förarna är gamla återfallsförare.


Man kan gott förstå att förarna har ett stort leende på läpparna.


Lugnet före stormen.


Bra med en paddel när man får motorbortfall.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar