söndag 11 december 2016

De sju havens Greta Garbo.


Plötsligt händer det, är en reklamslinga vi hört till leda, och för mig händer det allt för ofta. Då menar jag inte vinst på någon trisslott utan att jag hittat något som jag nödvändigtvis måste släpa hem. Jag kan i princip inte lämna hemmet utan hitta något litet skrot att adoptera. Litet skrot är min hustrus uttryck för tokigheter som jag dras till likt flugor på en sockerbit.
Denna gång var vi på besök hos en av våra kollegor på Roslagsbåtar och Hasse Strandman. Hasse startade ungefär samtida med farsan. Hasse är för övrigt lite av en racerbåtslegend. Han är den förare som vunnit Roslagsloppet flest gånger, ett rekord som anses som ointagligt.

Besöken inleddes givetvis med fika, sedan skulle vi få se Hasses nytillverkade båttrailer. Gömd bakom en frontlastare och en container hittade jag en till hälften vattenfylld, ja det är just det, vad är det jag hittat? Det är det ingen som vet! Farkosten, som ingen vet vad det är, appellerade direkt till min vill ha ådra. Hasse, som direkt uppfattade min svaga punkt och frågade om jag ville ha den? Jag fick den där på halsen för ett antal år sedan och sedan dess har den bara samlat vatten.

Vad är det nu jag fått som gåva? Den kan närmast beskrivas som en skuta i miniatyr. Den är 3.56 lång och 1.70 bred. Skutan har en motorbrunn för en utombordsmotor mitt i båten. Vad man kan se har den varit riggad. I akterspegeln är namnet Elin Sofia Äppelviken ingjutet. Mer vet jag inte om De sju havens Greta Garbo, någon annan som vet?

Fyndskicket. Man kan verkligen undra hur jag kan fastna för en sådan bedagad skorv?


Elin Sofia bara skrek, rädda mig, rädda mig! Och jag kan ju inte motstå en dam i nöd, eller kanske sjönöd i detta fall.


Allt är som vanligt, Olle släpar hem nya tokigheter, Berra får hjälpa till och Stångesläpet får bära lasten.


Klart jag måste prov sjösätta. Litet gullig är den nog allt?


Lite försatt, men det tror jag beror på att när man monterar en motor kommer den flyta korrekt.


Efterlysning. Önskar information om denna udda farkost.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar