tisdag 26 januari 2016

Inspirationens makt.

För många år sedan köpte min fru en fantastisk bok till mig på bokrean. The Art of The Motorcycle avhandlar några av de motorcyklar som står på Guggenheim Las Vegas. Boken innehåller en enormt häftig samling av balla hojar. Ballast hojen och som gjort ett bestående intryck på mig sen den dagen jag öppnade boken är en CYCLONE från 1914. Min vana trogen förälskar jag mig det helt ouppnåeliga.

Lösningen får som vanligt bli en "replika", eller något i stil och anda som Guggenheims CYCLONE.
Projektet har legat i dvala och jag har under de senaste åren mycket lågfrekvent letat delar. Projektet hade nog fortsatt sin törnrosasömn om jag inte hade besökt min svågers garage för att titta på byggandet av hans senaste, helt fantastiska hoj. Jag visste med en gång att jag var rökt. Bara åka hem, plocka fram prylarna och köra igång.

Blev helt såld när jag såg Guggenheims CYCLONE.


Enligt min mening, det ballaste som tillverkats på två hjul.


Förebilden och en hög delar.


Det vore att ta i att påstå att jag skall försöka att bygga en kopia, nä snarare något inspirerat av CYCLONEn.


Fyrtaktsmotor från Moto Morini får bli drivkällan.



Motorn är det första som måste monteras och givetvis blev det tvunget att modifiera ramen. Anledningen till modifieringen är dels för att motorn skall få plats och i rätt läge. Samtidigt kommer ramen bli mer Cyclonelik.


Orörd ram innan modifieringen.


Nytt stuk på på det främre ramröret.


Nya sträckningen på den främre ramdelen är klar.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar