söndag 25 december 2016

Projekt Caffe Latte Episod 5

När det regnar manna från himmelen. Från den dag jag kläckte idén om en Ciaobaserad Caffe Racer och satt nedsjunken i ett flygplanssäte på väg till Italien har jag letat efter den rätta tanken. Det är visserligen många pinaler på ett järnspett, men tanken är nog det mest karaktärsbärande attributet på detta bygge. Blev det enkelt? Nej verkligen inte. Utbudet är ju enormt, men rätt form i kombination med rätt storlek visade sig knepigt. Efter nästan ett års letande och hundratals ratade bensinbehållare fick jag se en tank med rätt formspråk och på alla sätt rätt storlek. Som manna från himlen? Nja, det visade sig att bensintanken inte var en bensintank utan en förvaringslåda från en skum Aermacchi- skoter! Bara gilla läget, vem har sagt att det skall vara enkelt? Inget är som sagt omöjligt, det tar bara lite olika lång tid.

Förvaringslådan visade sig komma från denna udda skoter av märket  Aermacchi. 


Den perfekta "bensintanken" sitter där tanken borde sitta, men inte på denna udda fågel. Bränslet förvaras här i en behållare under sadeln. 


Undra om jag blir avrättad av medlemmarna i Aermacchi klubben nu när jag nu modifierar en superfin förvaringslåda.




Luckan borttagen och en mall tillverkad


Mall, plåt och tankarmatur.


Tankarmaturen monterad innan svetsning, allt för att minska risken för att plåten skall slå sig vid insvetsning.


Plåten loppad, nu gäller det att välja svetsmetod, Mig eller gas?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar