Katter på råttan på riset syndromet, eller det ena ger det andra. När jag valde köttkrokar som allternativ fattade jag snart att det var omöjligt med ett traditionellt gashandtag, det fick bli pinngas. När motorn sitter så högt upp i ramen blir det omöjligt att växla med foten, växelföraren hamnar en mil från där foten förväntas befinner sig, det fick bli växelspak på tanken. Att växla med växelsspaken innebär nu att det är omöjligt med koppling på styret! Lösningen får bli en fotkoppling. Kopplingsdelen bör ju sitta monterad på fotpinnen, det är bara det att orginalfotpinnen inte sitter där foten hamnar, lösning, ny fotpimme på ny plats. Vad hade jag väntat mig? Det ena gav det andra.
En lämplig pedal från en Moto Guzzi fanns med i fynden från senaste italienresan.
Modifierad till passande form.
Nya fästen för att flytta fotpinnen bakåt och neråt.
Något i den här stilen kanske?
Alla hojar som fungerat som förebilder från den här tiden har trampor. Boardtrack-cyklarna var ju baserade på dåtidens trampcyklar. Min Cyclone har inga trampor men jag skulle vilja integrera den detaljen på något sätt även på mitt sentida försök.
Den nya fotpinnen med sin fotkoppling och sina pedaler, ytterligare en tossig ide'? ser lite konstigt ut? Men vad gör inte det på mina byggen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar