tisdag 24 november 2015

Projekt Mojito Episod 3

Vad är en cuts? Jo sista biten på en kana. 

Jag har sedan barnsben omnämnt den typ av långsadel eller limpa på moppar för kana. Senare har jag förstått att kana är ett mycket lokalt uttryck. Första gången jag använde uttrycket i samtal med min svärfar fattade han inte vad jag menade. Han är dock förlåten, han kommer från Västerås. Om det är relativt få som vet vad en kana är det nog ännu färre som vet vad en cuts är. 

Allting har en ände. Cutsen är helt enkelt änden på limpan. Den är inte bara en snygg detalj utan har faktiskt en funktion och skall hindra föraren från att halka av vid excelleration. 
Cutsen är en av de viktigaste karaktärsbärarna när man skall bygga en racemoppe. När jag började springa på italienska marknader fanns det gott om cuttsar till salu.  Lagom stora och tillverkade både i plåt, glasfiberplast och exklusiva gjutna i aluminium fanns att få till vettiga priser. Nu är tyvärr den tiden förbi och nu är det sällan de finns på marknaderna och dem som finns är dyra. Kundkretsen är bevisligen stor och utbudet minimalt vilket har fått mig att hitta alternativ. Nedan följer min lösning på Cuts problematiken.



Rumpan på den babyblå italienskan. Helt klädd i läder och är av den längre och inte helt lodräta typen. Det finns precis som på riktiga italienskor av kött och blod lika många typer av akterskepp som det finns italienskor. På min italienska blir det en annan variant på bakdel, kortare och lodrät. Men smaken är som bekant som baken.


Autopompa, brandbil på italienska. Lösningen och alternativet till dyra och svårhittade cutsar från Italien är lamphus. Första gången jag använde ett lamphus, den gången från en mc var på mitt Mosquito bygge. Denna gång hittade jag ett bra ämne hos en säljare som sålde blåljus prylar. Bland högar av all sköns prylar till utryckningsfordon hittade jag denna kompletta lampa från en brandbil. Typen av brandbil ifråga förväntades jag känna till, hade inte hjärta att tala om att min plan var att skrota bort den fint gjutna aluminiumfoten, slänga bort glas och lampsarg samt skrota ur lampinsatsen på denna unika och historiskt intressanta reservdel, en viktig bit av den italienska branbilhistorien helt enkelt.

Lampans stjärnstatus gjorde att förhandlingen tog lite längre tid än normalt, men jag tyckte jag kunde gå ganska långt när ämnet var så klockrent.


Förlåt alla brandbilshistoriker. Rensat på allt onödigt och klar för kapning till rätt stuk.


Så får det bli, en italiensk rumpa a la Olle.


Rätta stuket. För att framkanten skall bli lodrät och husets infästning lutar måste ett fäste slöjdas till.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar