onsdag 11 mars 2015

48 timmars hojen. Episod 4

Timme 8 till 11: Nu är det spackling, slipning, spackling igen och slipning som gäller. Faktiskt ganska trivsamt jobb tycker jag och så är det inte så himla noga på en racerhoj. Lite av en slump hittade jag ramnummret. Placeringen av ramnummret är inte alltid så lätt att hitta. Det finns nästan lika många placeringar som fabrikat men det här hittade jag på ramens undersida där svingen är ledad i framramen. MA-S 0213-0413765 vad det nu står för, men det är bra att ha tillhands när man skall försäkra. MA, står nog för Malanca, S, kanske för sport och 0213-0413 är nog numret till en tvättinrättning i Bologna där Malancafabriken låg. Malanca startade sin production av mopeder och motorcyklar i Bologna 1956 och sedan fram till 1986 när produktionen lades ner och märket försvann.



Visserligen är det en racehoj men lite noggran måste man ändå tillåta sig att vara och styrhuvudet är något man stirrar på hela tiden.


Överdrift? Ja kanske, men efter att grovspacklingen är klar är det dags för sprutspackel och vattenslipning.


Lite detaljer är grundmålade och väntar på topplack.


Det tidigare lavamatta gaffelbenen är nu släta och blanka.


Styrhuvudet lackerat i blanksvarta, hurra vad skönt.






Ramen får bli lackerad i två omgångar, först upp och ner och sedan när den torkat, rättvänd.


To be continued:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar