Första gången jag kom i kontakt med kötkrokar var när jag köpte en fransk Mobylette. Dessa udda tillbehör med de inte så smickrande namnet Meathooks är en form av omvända handtag. Lösningen, som konstigt nog inte blev någon vidare succé, förekom på tidiga motorcyklar både i Europa och nord Amerika. Tidigt i mitt fantiserande av CYCLONE- bygget bestämde jag mig för att gå " all in" när det kommer till styret. CYCLONEn ska inte ha något semesterstyre, utan ett fullständigt oanvändbart, ergonomiskt förkastligt, livsfarligt, men superball bockstyre med helt vertikala handtag! Det har i alla fall varit planen från början. Men med ett vertikalt styre, hur löser man då problemet med frambroms och koppling? Svaret är kötkrokar, men hur många köttkrokar har du sett på svenska marknader? Jag har inte sett många i alla fall.
En krämvit Mobylette köpte jag på Västeråsmarknaden för hundra år sedan. tillverkaren Motobecane lär ha varit världens största tillverkare av tvåhjulingar en gång i tiden. Min Mobylette hade förvisso köttkrokar men ingen gnista. När jag äntligen fick bort svänghjulet var det lika tomt på tänddetaljer som lönekontot den 24. Det är aldrig försent att ge upp, så moppen står nu någonstans i något förråd.
När jag nu behöver köttkrokar så skulle man kanske kunde överväga att "slakta"( kul) Mobben på sina Meathooks, men det vora helgerån tycker jag och det skulle vara för enkelt för en kille som min hustru hävdar " älskar krångel ".
Fattar ni hur bra köttkrokar är? Broms och kopplingskabeln går inuti styret och kroken kommer att hindra händerna från att glida av styret.
Helt vansinnigt opraktiskt varianter på roder! Men vad gör man inte för konsten.
Nedan två exempel från hojar på MC Collection i Sollentuna.
Ett sådant roder vill jag ha!
Inget för vegetarianer. Två köttkrokar och ett passande gashandtag inköpt på marknaden i Milano.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar