Som någon av er kanske har märkt så har jag inte uppdaterat bloggen sedan den 27, för det har helt enkelt inte gått!! Men nu har min älskade fru lagat den med sina magiska fingrar, vad skulle jag göra om jag inte hade henne? Tusen tack min älskade fruga.
En gammal fraktur.
Jag måste säga att det är ganska förspänt att använda sig av gamla Henrys prylar. Mycket av de slitdelar man troligtvis behöver ersätta eller renovera finns numera att köpa rakt över disk i det stora landet i väster. Fin kvalité god passform som borgar för ett bra resultat och ett hyfsat pris trots kass värde på kronan och transportkostnad, tull och moms. Visst skulle man kunna reparera eller försöka tillverka eget, men vad kostar inte det? Många av de äldre (och nu sticker jag ut hakan) drar sig för att handla för 3000:- för dom gav ju bara 1800:- för bilen när de köpte den 1974. Nu får jag väll "stofilerna" på mig, men lite så är det.
En smal sak. Allt i framvagnen är ju smalare än original i och med att jag kortat framaxeln. Nu är det alltså dags för styrstaget att få sig en justering.
Professor Baltasar, nu gäller det att klura ut ett sätt att få tillbaka rätt vinklar när staget skall skarvas efter att det fått sin nya längd.
Friskt kapat, hälften vunnet.
Helt regelvidrig uppsättning av ett svarvstycke! Men som min gammal verktygsmakarlärare sa " att om biten inte vet om att den inte sitter fast så lossnar den inte"! Som en bäver, så ska det se ut när det blir klart. Alltså se ut som en bäver gnagt på staget, allt för att det skall bli en snygg men framför allt en stark skarv.
Synvinkel, ett väl gradat och felfritt vinkeljärn är perfekt när man skall skarva.










Inga kommentarer:
Skicka en kommentar