Rena lekstugan har utbrutit i garaget. Vid projektstädningen efter Mondialen kunde jag inte låta bli att pilla på en motor jag nyligen sprungit på. För att nu göra en lång historia ännu längre så startar vi med när jag för över tio år sedan köpte min Motom på Imola. Motom måste man ju ha i sin fyrtaktssamling och motorerna är helt underbara, men ska man vara helt ärlig så är standard-Motomen en rätt konstig gubbmoppe. Med sadel, pakethållare och trampor så får man inte direkt gåshud. Det finns dock ett undantag, Motom model S. Problemet med Motom S är att de är extremt få till salu och att det konstigt nog är fler som förstått dess värde. Vad göra? Om det inte finns att finna, bygg en egen. Många modifieringar blev det men nu har jag en korrekt Motom S (nästan) här kommer receptet för att koka ihop en Motom S. Trampor bort. Ersätt vevpartit med fotpinnar och linkage för bakbroms. Ta bort sadel och pakethållare och ersätt med en racedyna. Ta bort den lilla originaltanken och ersätt den med en större customiserad tank med försänkt tanklock. Ta bort framskärmen och ersätt denna med en race dito. Montera en liten racekåpa över framlampan och skruva dit nummerplåtar och vips har du en Motom S (nästan) nu till vad jag pillat med i stället för att städa i garaget efter killen som renoverat Mondialen. Gatmotomen är utrustad med trampor och handväxel vilket inte är så sexigt. Jag har ju plockat bort trapporna, och springstart med en racerhoj är ju inte fel, men handväxel problemet har jag fått leva med. Motom S där emot skall vara utrustad med kick och fotväxel, och det var en sådan motor som jag till min stora lycka hittat! Kick motorer växer inte på träd och nu är min tanke att ersätta "trampmotorn" med mitt nyvunna fynd. Dessutom fick jag av min far och bror för många år sedan tidernas ballaste raceattribut som jag nu kan skruva på.
En stycken Motom S (nästan) på hyllan i garaget som äntligen ska få en riktig rova.
En Motom motor, men utrustad med kick och fot växel!
Ni kan haja att jag fick en kick när jag hittade denna motor i en blöt wellpappkartong! Jag har inte på 15 års resande till Italien hittat en lös kickmotor till salu, och nu fanns den där.
Demontering av det förvisso fina oljetråget men det finns en anledning.
Anledningen, ett handgjort racetråg tillverkat i ett exemplar!
En fantastisk gåva av far och bror, dom grabbarna kan konsten att göra mig glad.
Med ett oneoff tråg tillverkat exklusivt för motomracern måste effekten öka med flera hästar och höja topphastigheten väsentligt. En sak är säker, ballhetsfaktorn är på topp.
Här är oljepumpen med sin pickup som i sig är ett konstverk. Problemet som uppkommit nu är att den är för lång för racetråget. Nu finns det två allternativ, hitta en lägre pump, vilket lär finnas eller modifiera den befintliga pumpen, vilket jag tycker är ett sämre allternativ. Inget går riktigt lätt! Men vem har sagt att det skall göra det?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar