tisdag 5 april 2016

För barbords halsar

En Cyclone har givetvis ingen belysning, lampor är bara för fegisar! Jag kan nog tycka att möjligheten att visa lite lyse om man överraskas av mörker inte är så himla dumt. Utmaningen blir givetvis att hitta en stilfull lösning som man kan leva med. Jag går tillbaka till ett tidigare projekt, Gräsklipparhojen, och återanvänder en gammal ide. Jag är ju redan ute på djupt vatten så varför inte använda en barbordslanterna. Babord eller vänster för er landkrabbor, skall fartyg visa rött sken i förhållande till färdriktningen. Rent navigatoriskt har en sidolanterna en ljussektor på 112,5 grader men inte symmetriskt i förhållande till 90 grader utan har en förskjutning på 22.5 grader akter om tvärs, komplicerat? Släng dig i väggen Google, här förklarar Olle. På ren svenska så sitter ljusöppningen snett i förhållande till fästet, ett faktum som måste justeras nu nar lanternan gått iland och bytt jobb.


En smutt liten lanterna av det genuina slaget i förnicklad mässing blev ett av fynden på senaste marknaden.


Kitt Pomfritt. Först måste det mycket ömtåliga glasröret demonteras. Tro om min förvåning när det visade sig att röret var monterat i vanligt fönsterkitt! Efter att ha rådfrågat min konsult i marinarkeologiska frågor, farsan alltså, bekräftade han att "så har man gjort i alla tider".


Snedseglare. Här kan man ana problemet, ljussektorn är sned i förhållande till urtaget för fästet.


Med hjälp av en bågfil och lite tungan rätt i munnen blir det ordning på torpet.


Spikrak. Från sjöbuse till landkrabba. Nu måste jag bara hitta lite fönsterkitt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar