måndag 15 februari 2016

Klart grabben ska ha en styrbroms.

Finlir. I helgen som var han jag med både ett besök på den trevliga Indian-marknaden hos Strul MC i Enköping och ett föredrag om den svenska motorcykelns historia på Mc Collection. För femtioandra gången gick jag till hörnan på museet som inhyser de fantastiska boardtrack hojarna för att fylla på inspirationen. Nu har jag kommit så långt i projektet att det är dags för finliret, och som bekant så är det de små små detaljerna som gör det. Förra gången jag gästade museet focuserade jag på olika varianter och lösningar på temat stöd. Denna gång är det dags för en liten detalj som jag förbisett tidigare. Det spelar ingen roll vilken boardtrackracer du tittar på så är de utrustade med någon slags styrbroms. Utförandet är olika men funktionen den samma. Jag beslöt mig för att sno lite idéer både här och där. För en boardtrackracer med självaktning måste ha en styrbroms.


Här ett exempel på styrbroms tillhörande MC Collections lilla HD The Peashooter. Konstruktionen innehåller en liten stjärnformad fjäder som åstadkommer friktionen precis som på en gammal friktionsstötdämpare. Snyggt, enkelt och sportigt.


Här en annan variant på en underbar orenoverad INDIAN från 1913. På denna hoj är friktionsfjädern ersatt med ett vred för önskat motstånd.


Sno lite här och låna lite där är min melodi. Som vanligt börjar det med en pappmall.


Enklare att ändra sig när prylen är tillverkad av papp från en låda med maskindiskmedel än stålplåt.


Sektorn i papp bredvid sin brorsa i stål.


Glad gubbe. Alla hål är där de ska. Visst ser han glad ut?


Märklig böjelse. Nu är det dags för det trickiga cirkelformade spåret. Har tillverkat en enkel fixtur för att göra det möjligt att fräsa en böj. Det enkla är oftast det enklaste, eller vad det nu brukar heta.


Glad mun. Sakta men säkert börjar munnen ta form, väldigt sakta faktiskt.


Bromssektorn på plats.


Nästa steg blir att göra ett fäste i ramen för styrbromsens axel. Klippa och klistra, You know the drill.


Ramfästet svetsat och min vana trogen borrat. 


Återstår bara att svetsa fast fästet i ramen.


Ramfästet monterat, nu återstår att bestämma vilken variant av friktionsskapare jag ska välja.
















1 kommentar: