fredag 20 mars 2015

Små bekymmer.

Små barn, små bekymmer, stora barn,stora bekymmer. Det gäller kanske elaka dvärgar men inte små mopeder. Fick en ide om att plocka ner mini MV Agustan från taket där den hänger. Varför ha en så kul moppe i taket när man kan åka istället? Att den hamnade där in the first place var en simpel punktering på bakhjulet. Alltså, hänga ner från taket, laga punkan och ut och åka, i alla fall i teorin. 
Jag har väll inte direkt stortån mitt i foten, men vilket strul jag fick. En vuxen Karl ska väll fixa att byta en slang? 

Efterklok. Jag har sagt det förr, min MC-lyft är det bästa som finns. Hade jag bara fattat det hade jag skaffat en för länge, länge sedan.


Statistik? Varför blir det alltid punktering på bakhjulet? Jag är ingen statistiker men borde det inte vara fifty-fifty? Nä, istället är det murphys lag som gäller och punkan blir givetvis bak, där det är krångligt istället för fram där det är enkelt.


Nästa omöjligt och inget vidare för självförtroendet. Jag gav nästan upp, sensmoralen av denna sorgliga historia är, Ju mindre däcksdiameter desto svårare att montera. Det började redan med slangen. Först fick jag inte dit ventilen genom hålet i fälgen. Det var helt enkelt omöjligt att krångla dit den förbi det styva däcket. Lösningen blev ett hemtillverkat specialverktyg. Med ventilen på plats var det sedan ett elände att få dit slangen över fälgen. Med ömmande fingrar kom sedan en hopplös kamp med att få på däcket på fälgen. Med en fälg i princip utan dike och ett tjockväggigt däck lika mjukt och följsamt som en hockeypuck blev det ett elände! Efter ca: tre timmars slit och inte så vackra ord är hjulet lagat.

Räddare i nöden. En gammal ventilhatt i mässing som jag borrat ett 1mm hål i och en bit Mig-svetstråd. Genom att gänga på ventilhatten på ventilen och sedan med hjälp av tråden dra ventilen förbi däcket och genom fälghålet.


Värt besväret? Ja! Provkörning i sista minuten under solförmörkelse och innan det började snöa.


Lite finlir och extra lull lull. Nu har jag kompletterat MC-lyften med en egenhändigt tillverkat ok,så nu har jag en enkel MC-domkraft.


För att ta ett lyft om man skulle behöva laga en punka, men hoppas det dröjer på just denna hoj!


I all enkelhet, men funkar perfekt. Här höj och sänkbar vid byte av växelhusolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar