torsdag 12 mars 2015

48 timmars hojen. Episod 7

Timme 18: Nu börjar det likna något när motorn är tillbaka på sin plats.


En klassiker bland italienska Mopedmotorer. Minarelli Testa Rossa Turbo motorn har använts av flera tillverkare av racemoppar. 


Dellorto förgasare skall det givetvis vara på en pastaracer. Vet ni varför jag kopplar av soppaslangen på mina italienare? Jo, för att det typiska branta vinkeln på insugningsröret gör att om soppakranen eller flottören inte är helt tät så fylls hela vevhuset och cylindern med bensin. 


Själva Testa Rossan är nu monterad, och nu med den röda färg den skall ha. En annan pikant detalj är att det är en så kallad turbotopp. Vad i själva turbon består i vet jag inte? 


Turbo, bara att det står turbo ökar prestandan väsentligt.
 



To be continued:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar