måndag 16 mars 2015

48 timmars hojen. Episod 12

Timme 26 till 28: Målrakan, nu är det bara några små detaljer kvar sen är jag i mål.
När det börjar närma sig provkörning slår jag en flukt på växelhusoljan. Den är som ny men det saknas en del för att nå upp till nivåpluggen. Vad skall det nu vara för olja i Malancan? I vissa motorer skall det vara växelådsolja av hypoidtyp men i andra får det absolut inte vara det utan det är vanlig motorolja som gäller. Jag skickar iväg frågan till professor Öhman tillika min svåger Larre. Svaret låter inte vänta på sig och Larre skickar denna trevliga förteckning på ett antal motorer och vad de skall ha i växellådan. Hur kombinerar man nummerplätt fram och lyse? Här nedan följer en typ av lösning. Efter rengöring av tank och lite ny soppa visar det sig naturligtvis att kranen läcker hjälplöst. Bara tömma ur nya soppan och byta kran. Första gången jag försöker justera en dubbelsidig frambroms, inte så plättlätt som jag trodde.

Otroligt trevlig sammanställning som jag fått av världens bästa svåger.


Inte så oval. Nummerplätten är klippt ur en plastskiva, inte så snyggt gjort men jag väljer ändå att behålla originalet. 

Efter lite jobb med slipmaskinen får den duga.


Ett hål borrat där lampan sitter och en bit hållplåt. Nu kanske du kan gissa hur jag har tänkt.


Många hål är det och ändå måste jag borra två till!


Svartjobb.




Lite brutet vitt. Jag äger ingen vit färg visade det sig så jag tog lite husfärg, bara man Inte säger något kommer ingen att märka något.


En typisk ollelösning, udda, omständig och okonventionell, en ollelösning helt enkelt.


Ny soppa, så man vet vad det är man kör på. 


Soppabytet resulterade i ny kran och ett passande filter.


Framhjulet har dubbla backpar och tog ett tag i anspråk att få injusterade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar