När man ligger nerbäddad och tittar i taket och har Ågren för att det inte händer någonting i garaget finns bara en sak att göra, leva på gamla lagrar. Jag är inte på något sätt ute med hoven. Vill passa på att tacka för alla uppmuntrande och rörande uppvaktningar och det är ju bara en kraftig förkylning inget benbrott. Genom att leta lite i gammal skåpmat hittar jag lite bilder som kan fungera som konstgjord andning och som kan skapa en illusion av att något är på gång.
Har man inte jobb så skaffar man sig, lite så är det.
Framhjulsnav och och hjul har jag inte gjort någonting vid ännu, bara spökat ihop för att möjliggöra konstruktion och uppbyggnad av framvangns upphängningen. Jag kan snabbt konstatera att spindlar och nav är i ganska gott skick och duger gott för de inte så hissnande hastigheter det blir frågan om. Min ursprungliga tanke var att ersätta lagren med nya men det visar sig att det vanligtvis så billiga T-Fords delarna inte var så billiga i detta fall. Det man skulle vilja byta i så fall skulle vara inre och yttre lager samt filterpackningsringen. Summa sumarum hemma på trappen skulle det innebära ca: 2000 spänn per sida. Vill inte vara någon snålbralla, men det tycker jag verkar onödigt när de inre lagren är acceptabla och dom yttre som saknades fick jag ett par bättre beggade av farsan.
Hjulen fram är en historia försig. När jag började leta grejer till projektet fick jag ett tips om att T-Fords Pelle i Enköping möjligen hade två i princip nya hjul till salu. Det hör till saken att ett T-Ford hjul består av två delar, ekerhjulet och den yttre ring som däcket sitter på. Vid däckbyte byter man alltså bara den yttre ringen med däck inte själva hjulet. Framhjul hade jag redan men behövde två ytterringar som Pelles hjul skulle vara utrustade med. Dessutom är inte ett par " nya" hjul att förakta. I bilen på väg till Pelle sa min gamle far" bara det inte är hjul från en Albin brandspruta för då passar inte naven"
När vi kom fram till Pelle i Enköping fick jag en bra och en dålig nyhet. Den bra var att hjulen verkligen var som nya och att ytterringarna var helt perfekta. Den dåliga, som ni nog redan gissat, det är så jobbigt när farsan har rätt, var att hjulen givetvis kom från en Albin brandspruta!
Kanske lite överdrivet, för glädjen med att få jobba med i princip nya hjul från 20 talet är större än ilskan med att Albin förstört hjulen helt i onödan. Albin köpte nya T-Ford hjul till sina sprutor, men modifierade dem genom att skrota ur originalnaven och svarvade ur hjulen så att det skulle passa Albins betydligt större nav. Detta har inneburit att det i nutid florerar fantastiskt fina hjul som är i princip oanvändbara.
Jag har gjort en vad man skulle kalla MacGyver lösning som jag är övertygad kommer fungera i detta sammanhang. Kan dock inte garantera för att de Ollemodifierade tomteröda hjulen skulle fungera på en bil för gatbruk, men det är inte alls otroligt.
Inget hokus pokus. Jag har helt sonika svarvat en träring som ersätter det material som Albin svarvat bort.
Två bättre begagnade nav i väntan på tvagning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar