fredag 5 december 2014

Manca licenzia

Jag saknar mc körkort, ja det är faktiskt sant. I flera eu länder får man köra lätta motorcyklar upp till 125cc om man har bilkörkort, men givetvis har Sverige ett undantag från den regeln. Jag tycker det är lite löjligt att jag inte får köra tex en spinkig 98cc utan att riskera olovlig körning och att föräldrar generationen fick mc körkortet på köpet!  men men ""vad är en bal på slottet" jag får helt enkelt hålla mig till mopeder eller bita i det sura äpplet och gå till körskolan. Med närmare eftertanke så kanske det är Guds försyn att jag inte har mc lapp. Tänk vad utbudet skulle öka på marknaderna för mig.

Om jag någon gång skulle bli med roderlicens skulle nog en Caproni bli ett av de första villebråden. Sedan det första besöket på en marknad i Mozzarella- land har jag haft ett gott öga till Caproni men det har aldrig blivit mer än en dröm på grund av Macca licenzia. 

När flygplanstillverkaren Aero Caproni 1947 bestämde sig för en ny inriktning föll valet på en tillverkning av små motorcyklar. Den första Caproni tvåhjulingen var en tvåtakts 49cc moped. 1951 kom så motorcykeln med en fyrvävlad fyrtaktsmotor på 75cc monterad i en pressad plåtram som är karakteristiskt för Caproni. Senare kom modeler med 100cc respektive 125cc motor. 


Capronis logga med den flyende hjorten. Det konstiga är att om man översätter Caproni till svenska betyder det get! 


En Caproni 75cc Competizione 

Gåshud, skulle inte ha något emot en Caproni även om man inte får köra på allmän väg.


En svensk koppling. Det svenska försvaret beställde 84st Caproni Ca 313 med den svenska militära beteckningen B16. Planen var bestyckade med två stycken Isotta Fraschini Delta på vardera 750 hk.
Planen hade vissa kvalitetsproblem och kallades för den flygande likkistan.

Inga Caproni 313 är idag bevarade så när Lars Molin skulle spela in sin tv serie Tre kärlekar fick man bygga denna replika vid SVTs verkstäder och min kompis Flätan var inblandad. Vissa originaldelar hittades på de militära övningsfältet på Visingsö där de Caproni plan som överlevt eldades upp efter kriget! Replikan som byggdes för filminspelningen står idag på flygvapenmuseet i Linköping. Jag har faktiskt ett flyginstrument från en Caproni i min samling av underliga marknadsfynd. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar