Det var inte så himla länge sedan det gick upp för mig varför bensintankarna på racemoppar sitter fast med gummiband. Svaret är snabbtankning. På större hojar tankar man med jätte trattar eller högtryckspumpar men på dessa småracers byter man helt sonika ut hela den tomma tanken mot en ny full! Inte så dumt, eller hur? På Mondialen saknades dessa detaljer och tanken var fast monterad. Som ni vet så har jag väldigt bråttom när jag ska tanka så nu ska det byggas tillbaka till utrustning för hurtigtankning.
Alltså mycket enkelt, ett par knoppar och två spänstiga o-ringar. Visst kan man svarva till några knoppar men brorsan har en komponent till kapellen som heter Norske knappen och som är klockrena. Lagom stora och i kromad mässing, mums. Tack för det Berra.
Snabbt som blixten att byta tank. Bort med gummibandet, av med soppa slangen och dit med en full tank.
Norske knappen, kan ge mig den på att man snott designen från italienska sportmopeder.
Första lagret med topplacken.
Lite noppor och skavanker att svepa över med vattenslippappret, sen får jag ge mig och lägga slutlagret.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar