onsdag 3 september 2014

Var är Dannes brandbil?

Var är Dannes brandbil när man behöver den.

Vilken nybliven ägare kan låta bli en provstart?, inte jag i alla fall. Ska erkänna att jag gjorde en liten provstart i garaget i går kväll. Under de 15 sekunder jag körde konstaterade jag att förgasaren droppade lite och att ljudet utan dämpare var olidligt. Jag ville ju ha en liten funktionskontroll innan jag ställer motorn i hyllan tillsammans med de andra prylarna till CYCLONEen, för något projekt blir inte av på lång tid (Hmmm, jo jo). Nu skulle det bli på riktigt. Motorn säkert förankrad utomhus på bilsläpet och hörselskydd på. Motorn startade på andra rycket och gick riktigt bra. Förgasaren läkte fortfarande och det va något skumt med varvtalsregleringen, men på det stora hela var jag nöjd. Farsan kom ner och jag skulle stänga av när det tog eld i förgasaren! Till en början bara en liten låga som antände bensinslangen. Farsan ropade, har du någon släckare? Jag drog ur soppaslangen ur tanken. Jag har flera släckare i garaget men va för snål för att dra en sådan för en så liten brasa. Nu tog hela förgasaren eld och jag tog min kaffe latte och hällde över, bortkastat visade sig för nu spred sig elden ner på durken på släpet. Närmast tillhands fanns en tre liters dunk med glykol som nästan gick åt för att få stop på brasan där lågorna nu var två meter höga.

En ny-brunnen motor! Och en nästan tom dunk med glykol.


Jag skulle ju endå fixa förgasaren. Bara så ni vet, glykol ska vara i kylsystemet inte på förgasaren.


Det är ju ganska snyggt med en svart förgasare också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar