lördag 22 mars 2014

Tjuren vid hornen.

Man ska inte frångå sina principer, det är ju därför man har principer. En av mina principer är att jag aldrig köper något fordon som inte går att provstarta eller provköra.  Lika fullt gjorde jag det för några år sedan på Imola banan. Fick efter 10 års letande syn på en Ducati fyrtakts-moppe som var till salu. Det är underligt att de ska vara så få Ducati fyrtakare till salu i Italien och när en dyker upp så slår man till direkt. Den gick som sagt inte att starta, saknade bensin i tanken och olja i motorn. Säljaren garanterade att motorn var frisk och gick som en klocka! Man kan fundera hur det står till där uppe om man betalar så mycket  pengar utan att veta om och hur den går. Förblindad av den unika möjligheten att förvärva en äkta Ducati- fyrtakts moped,som om man ska vara ärlig jag inte sätt varken förr eller senare. Väl hemma visar det sig att motorn saknar gnista och låter mekaniskt illa och läcker olja samt har en defekt förgasare! Undra varför den var tom på olja vid köptillfället? Efter den första besvikelsen införskaffade jag en ny förgasare, packningsats och nya tänddataljer. Gav liksom upp och hade precis som motorn "tappat gnistan".
Nu har det gått ett antal år och nu tar jag tjuren vid hornen och ger mig på att sätta snurr på Ducen.

Plåtskyllten som marknadsförde hojen när det begav sig är en historia för sig. Skylt  fanns till salu på MC Collection, svärfar vill köpa en till mig som julklapp men fick inte för svärmor när hon ansåg den för sexistisk. Jag har världens bästa svärmor, men den här gången måste jag faktiskt trotsa hennes vilja och har gått och köpt en själv. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar